LIST OTWARTY
List Otwarty
do Prezesa NBP pana Sławomira Skrzypka
i
Dyrektor Departamentu Emisyjno-Skarbcowego NBP
pani Moniki Nowosielskiej
Szanowny Panie Prezesie,
Szanowna Pani Dyrektor
W imieniu, i z upoważnienia grupy długoletnich, krajowych sprzedawców monet kolekcjonerskich emitowanych przez NBP, zwracamy się prośbą o publiczne wyjaśnienie naszej grupie i grupie poszkodowanych Waszym działaniem naszych klientów kilku spraw, które w ostatnim czasie wzbudziły nasze wątpliwości odnośnie prawidłowości i uczciwości Państwa działań.
1.Zasady przydziału monet kolekcjonerskich na rok 2009.
a) - prosimy o wyjaśnienie ograniczenia przydziału monet do 50% zamówienia (Jaszczurka). 60-70% pozostałe monety.
Wyjaśnienie decyzji prosimy odnieść w stosunku do poniższych podpunktów.
• firmy takie jak nasze przez wiele lat współpracują z NBP, kupując stabilne, duże i porównywalne ilościowo partie każdej monety
• nasze zamówienia według planu technicznego ZAWSZE były rzetelne i wyważone i były podstawą dla NBP przy planowaniu nakładu emisji monet.
• zwyczajowo ZAWSZE zamówienie z planu technicznego było potwierdzane w całości
• nasze firmy ZAWSZE wykonywały swoją część umowy z NBP, wykupując zamówione monety, bez względu na koniunkturę rynkową
• nasze firmy posiadają wieloletnie umowy abonamentowe z klientami w ilościach porównywalnych do ilości zamówionych monet. Stałe zamówienia klientów indywidualnych to 80-95% naszej sprzedaży. Zmniejszenia przydziału monet , to konieczność rozwiązania wielu umów z naszymi klientami, duże finansowe i marketingowe straty dla naszych firm
• nasze firmy zamówiły na rok 2009 ilość monet, porównywalną i zbieżną z zamówieniami z lat poprzednich. Monety w tej ilości do tej pory otrzymywaliśmy , a według potwierdzenia w 2009 roku, przy zachowaniu nakładów monet otrzymamy ich o 40-50% mniej niż dotychczas.
b) prosimy o wyjaśnienie zasadności przydziału wybranej z planu emisyjnego monety Jaszczurka w odniesieniu do:
• faktu, iż monetę tą kilka firm otrzymało w ilościach rażąco różnych do potrzeb swoich klientów, o czym świadczą zamówione ilości pozostałych monet.
• faktu , iż monetę tą jako jedyną z planu emisyjnego zamówiło i otrzymało kilka firm w Polsce. Nie jest to moneta branżowa, okolicznościowa itp. ,gdzie można by zbudować w tej sprawie odpowiednią ideologię. Złamanie zasady rocznego, w miarę równego zamówienia na wszystkie monety z planu emisyjnego i pozwolenie na zamówienie jednej interesującej monety przy redukcji monety dla stałych klientów budzi nasze niezdrowe podejrzenia .
2. Zasady przydziału monet w 2008 roku.
• prosimy o wyjaśnienie w sprawie monety 50zł – 90 rocznica Odzyskania Niepodległości.
a) termin potwierdzenia zamówienia na tą monetę został określony na dzień 29 października.
Potwierdzenia takie otrzymaliśmy po południu 29.10, a więc na 4 dni przed emisją monety. Z podpisanej umowy dystrybucyjnej , z NBP wynika w prosty i zasadny sposób, iż najpóźniej na 7 dni przed emisją wszystko w sprawie emisji powinno być już znane i rozstrzygnięte. Prosimy o wyjaśnienie, dlaczego w bezkarny sposób bez żadnego wyjaśnienia w sprawie umowa ta jest łamana przez Waszą stronę.
b) Dlaczego wymyślono, tak rażąco niesprawiedliwy podział tej monety. Moneta ta miała niższy nakład niż inne, ale na tyle wysoki, iż wszystkie firmy mogły otrzymać ją w ilości stale odbieranych ilości monet złotych. Było to tak logiczne i normalne, że decyzja o innym podziale zaskoczyła wszystkich i spowodowała natychmiastowy spekulacyjny wzrost cen tej monety na wolnym rynku w związku, z koniecznością jej zakupu na wolnym rynku także przez handlowców zmuszonych do wypełnienia swoich zobowiązań.
Kilka firm zamówiło cały nakład tej monety przewidując duże redukcje przydziału. Dzięki ilości monet, które otrzymały, ich klienci oraz klienci zaprzyjaźnionych z nimi firm otrzymali tą monetę w normalnej cenie emisyjnej NBP, reszta musiała sporo przepłacać wskutek niezrozumiałej decyzji NBP.
3. Brak reakcji na sposoby sprzedaży monet kolekcjonerskich
a) prosimy o wyjaśnienie braku reakcji na internetowe ofert „firm numizmatycznych” przedsprzedaży monet kolekcjonerskich w cenach rażąco niższych od cen emisyjnych.
Według naszej opinii tak szanowana instytucja jak NBP powinna być zainteresowana swoim dobrym wizerunkiem w każdej dziedzinie swojej działalności. Emisja monet kolekcjonerskich to misja NBP promująca nasz kraj, kulturę i tradycje. Jako taka powinna być pielęgnowana z należyta dbałością w zakresie, jakim jest to możliwe. Oczywiście nikt nie ma wpływu na wtórny obieg walorów, ale obieg pierwotny, dystrybucyjny znajduje się pod całkowitą Waszą kontrolą. Przyznawanie monet i zawieranie umów bez żadnej weryfikacji (kilka lat temu było to nie do pomyślenia…), powoduje, że Wasza powaga i misja rozmywa się w rękach przypadkowych handlarzy. Prawie każdą pozycję z Waszego planu emisji można w Internecie kupić dużo wcześniej, zdecydowanie poniżej ceny emisyjnej, często w cenie, którą sprzedający musi zapłacić w NBP. Nie buduje to prawidłowego wizerunku oferowanego towaru. Nie negujemy ewentualnych upustów przyznawanych stałym klientom, ale ratunkowa wyprzedaż (przedsprzedaż) monet, z którymi handlowiec nie ma, co zrobić, albo nie ma, za co ich wykupić z NBP, potwierdza naszą opinię o tym, że niewłaściwie typujecie i wybieracie partnerów handlowych.
Panie Prezesie, Pani Dyrektor
Oczekujemy odpowiedzi na zadane pytania i rozwiania naszych wątpliwości odnośnie celów i intencji dotychczasowych działań w naszej dziedzinie.
Uprzejmie prosimy o pominięcie frazesów, które otrzymaliśmy w indywidualnych odpowiedziach: o równości konstytucyjnej, o nakładach itp. Oczekujemy rzetelnej, rzeczowej odpowiedzi, a przede wszystkim zrozumienia i naprawy błędnej polityki , którą ostatnio na siłę lansujecie.
Chcielibyśmy zwrócić też uwagę, że jesteśmy mocno zaniepokojeni Państwa wizerunkiem w oczach naszych długo letnich zagranicznych kontrahentów i partnerów, którzy przede wszystkim oczekują terminowości i solidności z naszej strony, a co za tym idzie ze strony NBP.
Jako podmiot odpowiedzialny za swój wizerunek, wypełniający przez emisję monet istotna misję społeczną, macie prawo i obowiązek odpowiednio dobierać swoich partnerów handlowych i zabezpieczyć Waszym produktom należny szacunek i powagę. Macie również obowiązek szanować wieloletnich zbieraczy, których bieżącymi decyzjami zniechęcacie lub narażacie na ponoszenie dodatkowych kosztów. Wasze decyzje muszą likwidować spekulacje i sytuacje korupcjogenne, a nie je promować..
Z poważaniem
(tutaj nazwiska i nazwy firm)
przepisał kilkujadek bo nie ma skanera