Losowe monety

Polecamy

skup monet
Numizmatyka
Sklep numizmatyczny
Monety

Nowe monety o nominałach 1, 2 i 5 groszy

.

Narodowy Bank Polski opublikował wizerunki monet powszechnego obiegu o nominałach 1, 2 i 5 groszy. Wybijane od tego roku monety w stali powlekanej mosiądzem zyskają odświeżony awers zaprojektowany przez Sebastiana Mikołajczaka. Produkowane będą w The Royal Mint w Wielkiej Brytanii, a w obiegu spotkać je będzie można od poniedziałku. O tym jak doszło do zmiany producenta naszych najmniejszych obiegówek, można przeczytać w jednym z naszych poprzednich artykułów.

Na początek przedstawimy odpowiedzi na kilka podstawowych pytań dotyczących nowych „groszaków”:

Czym różnią się nowe obiegówki?
Wyłącznie materiałem, z którego je wybito i wizerunkiem awersu, wszystkie pozostałe parametry techniczne jak średnica czy waga pozostają bez zmian.

Co zobaczymy na nowym awersie?
Wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej. Poniżej orła, półkolem, od lewej strony ku prawej napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA. W otoku stylizowane pierścienie, w górnej części przecinające się, u dołu rozdzielone oznaczeniem roku emisji. Pod orłem, po prawej stronie, znak mennicy.

Czy stare monety zachowują swoją wartość?
Oczywiście, monety z lat 1990 – 2013 pozostają nadal prawnym środkiem płatniczym.


Awers monety jednogroszowej


Awers monety dwugroszowej

Awers monety pięciogroszowej

Dlaczego na nowych monetach mamy datę 2013?
Tego nie wiemy, możliwe, że w poniedziałek coś się wyjaśni.

O monetach można również przeczytać w ulotce wydanej przez Narodowy Bank Polski poświęconej nowym monetom.

Autor: Michał Gazda
Źródło: Narodowy Bank Polski

Opublikowano: 3 lat, 8 miesięcy temu przez joziu #29272
miquel napisał:
Gdzieś czytałem że Angole się pomylili i zamiast 2 groszy wybili 3 grosze bo u nich są 3 pensy, wszystko poszło do przetopienia i muszą 2 groszówki bić od nowa dlatego 2 grosze będzie najpóźniej.


Ja też gdzieś o tym czytałem:
www.katalogmonet.pl/Newsy-numizmatyczne/...4%99-zbyt-angielskie

i jeszcze tutaj -
www.katalogmonet.pl/Newsy-numizmatyczne/...aaprilisowe-3-grosze

Pozdrawiam js
Opublikowano: 3 lat, 8 miesięcy temu przez miquel #29270
W tym roku będą 1,2,5 groszy z MW oraz 1,2 i 5 groszy z nowym awersem z mennicy angielskiej Royal Mint.

Ukazały się do tej pory wszystkie oprócz 2 groszy Royal Mint

Gdzieś czytałem że Angole się pomylili i zamist 2 groszy wybili 3 grosze bo u nich są 3 pensy, wszystko poszło do przetopienia i muszą 2 groszówki bic od nowa dlatego 2 grosze będzie najpóźniej.

Wszystkie pozostałe mennicze można nabyć na allegro np u sprzedawcy o nicku Mennicze-monety
Opublikowano: 3 lat, 9 miesięcy temu przez Eothain #29214
Jako potwierdzenie, że nowe groszaki są już w obiegu mogę przytoczyć zdjęcie:

źródło: dziennik-numizmatyczny.blogspot.com/2014...sie-dobrze.html#more
Opublikowano: 3 lat, 9 miesięcy temu przez maciek99 #29211
Angielskimi 1 groszówkami wydają już w sklepach.
Opublikowano: 3 lat, 11 miesięcy temu przez Valkiria #29036
Juz kilka razy slyszalam w tv o groszowkach
ktos z NBP sie wypowiadal do kamery, wyjasnial przyczyne zmian etc.
wiec nie mozna mowic ze nic nie mowia.
Wielkiej kampani raczej nie bedzie bo nie ma tez takiej potrzeby.
Opublikowano: 3 lat, 11 miesięcy temu przez jakbartosz #29031
kampanię informacyjną o banknotach NBP zapowiadało o groszówka nic takiego nie mówili/planowali więc raczej nie będzie - choć też zgadzam się, że powinni.

Swoją drogą widział ktoś już fizycznie te nowe grosz?
Opublikowano: 3 lat, 11 miesięcy temu przez joziu #29030
W dniu dzisiejszym nowe "angielskie" groszaki pokazano w "Wydarzeniach" o godz. 16:00, w stacji TV POLSAT.
Opublikowano: 3 lat, 11 miesięcy temu przez Piotr_k84 #29026
Wiecie jaka obecnie jest ulubiona zabawa numizmatyków? Kto pierwszy wyłapie z powszechnego obiegu groszówki z nowym awersem.:):)

początkowe informacje o wprowadzeniu do obiegu zostały w Polskim Radio zdementowane - informacja ta dotyczyła przekazania nowych groszówek do kalibracji maszyn. Czekamy zatem na kwiecień, kiedy to mają nowe groszówki wejść do powszechnego obiegu...

ps. apropos kampanii społecznej. Wczoraj w telewizji, pojawiły się spoty o zmodernizowanych banknotach. Ciekawy jestem, czy podobne pojawią się w sprawie nowych obiegówek? Uważam, że powinny.
Opublikowano: 3 lat, 11 miesięcy temu przez bart80 #29024
Witam! Myślę że rzucę małe światło na tą sprawę. Otóż napisałem mail do NBP w sprawie nowych wizerunków awersu na 1, 2, i 5gr tej treści:
"Mam pytanie odnośnie nowych monet 1,2,5gr. na zdjęciach, na waszej stronie, pokazane są nowe wizerunki awersu z datą 2013, wiem że wchodzą do obiegu od marca tego roku, czy nowe monety będą w obiegu również z datą 2013, czy tylko z datą 2014??? jeśli będą z datą 2013 to czy nakłady tych monet
/ 1gr 323 000 000, 2gr 150 000 000 i 5gr 88 000 000 /podane na waszej stronie je uwzględniają??? jak będą podawane nakłady tych monet z tego roku, osobno z mennicy polskiej a osobno z innej???"
i otrzymałem taką oto odpowiedź:


"Produkcja monet o wartości nominalnej 1 gr, 2 gr i 5 gr z nowym wizerunkiem awersu, została zlecona The Royal Mint w Wielkiej Brytanii w 2013 r. Pierwsze monety zostały wyprodukowane w roku 2013 i dostarczone do NBP w 2014 r, tym niemniej oznaczone są rokiem produkcji – zgodnie z zawartą umową. W związku z powyższym w obiegu mogą pojawić się monety o zmienionym stopie z rokiem 2013. Obecnie w The Royal Mint produkowane są monety z rokiem 2014.



Podane na stronie NBP nakłady emisji monet o nominale 1 gr, 2 gr i 5 gr za 2013 r. uwzględniają tylko monety wyprodukowane i dostarczone przez Mennicę Polską S.A. w 2013 r.

Nakłady emisji monet o wartości nominalnej 1 gr, 2 gr i 5 gr, wyprodukowane przez The Royal Mint i Mennicę Polską S.A., zostaną podane łącznie po zakończeniu bieżącego roku kalendarzowego. "


Wobec tego będziemy mieli bardzo ciekawą sytuację z nowymi groszówkami!!!
Opublikowano: 3 lat, 11 miesięcy temu przez lynx #29017
No i proszę, właśnie dzisiaj również wpadła mi 1-groszówka z tego roku wg dotychczas stosowanego wzoru. Tak więc te nowe monetki chyba jednak trafią do obiegu później...
Opublikowano: 3 lat, 11 miesięcy temu przez lynx #29007
Cóż, podałem informację zgodną z tą zawartą w opublikowanym przez NBP prospektem. Oczywiście, to NBP decyduje kiedy dane monety zasilą obieg, a z samym przetargiem na te monety było sporo zawirowań. Skoro w prospekcie mówi się o tej dacie, to monety powinny być już wybite, problem tylko w jakiej ilości...
Opublikowano: 3 lat, 11 miesięcy temu przez gleku #29006
Bardzo chce się mylić, nawet nie wiesz jak bardzo kolego serdeczny...
Opublikowano: 3 lat, 11 miesięcy temu przez lynx #29003
Orion_21_12 ten komunikat tylko potwierdza realizację wcześniej zawartej umowy Mennicy z NBP. Zmiana wzorów monet i mennicy dotyczy tylko 1-, 2- i 5-groszówek. Reszta monet tj. 10-, 20-, 50-groszy, 1, 2, 5 złotych nie zmienia się i to zarówno pod względem wizerunku jak i dostawcy ;) i to właśnie określa ta kwota z komunikatu. Oprócz tego, jak zwykle w takim przypadku, to NBP będzie decydował ile i jakich monet ma dostarczyć Mennica.

Gleku, mylisz się. Zgodnie z informacją NBP "nowe" monety 1-5 groszy powinny być już w obiegu - dokładnie od 3 marca.

www.nbp.pl/banknoty_i_monety/monety_obie..._obiegowe_1-5_gr.pdf
Opublikowano: 3 lat, 11 miesięcy temu przez gleku #29002
Wydaje mi sie ze kolega Piotr k84 ma trochę racji, bo te "angielskie" groszówki to dopiero od kwietnia mają być bite a w obiegu będą jeszcze później.
Opublikowano: 3 lat, 11 miesięcy temu przez Orion_21_12 #29001
znalazłem coś takiego,
giełda zobowiązuje, ale i tak nie jest to zbyt precyzyjne.
gpwinfostrefa.pl/GPWIS2/pl/reports/espi/view/250005
Opublikowano: 3 lat, 11 miesięcy temu przez Piotr_k84 #28999
wydaje mi się, że nowe groszówki z Anglii nie trafiły jeszcze do obiegu, wg. mnie poza lakoniczną informacją na stronie NBP, zanim trafią do obiegu powinna być przeprowadzona szeroko zakrojona akcja informacyjna dla ogółu społeczeństwa. Jak na razie temat wałkowany jest tylko w środowisku kolekcjonerskim.
Opublikowano: 3 lat, 11 miesięcy temu przez Eothain #28997
Dziwna sprawa z tymi groszakami. Wczoraj dostałem 1 Grosz z 2014 również ze znakiem Mennicy Polskiej. Czyżbyśmy mieli w tym roku dwa typy monet o najmniejszych nominałach? Czy ktoś "upolował" już nowy awers?
Opublikowano: 3 lat, 11 miesięcy temu przez Orion_21_12 #28986
1 i 2 grosze z mannicy warszawskiej sprzedają worami na allegro, angielskich jeszcze nie udało mi się spotkać,
ale skusiłem się na kilka pamiątkowych woreczków z 2014 roku z Warszawy
Opublikowano: 3 lat, 11 miesięcy temu przez gleku #28984
I co?!!! I wielkie rozczarowanie dzisiaj przeżyłem, byłem tak ciekaw tych nowych monet groszowych. Bardzo chętnie dziś poszedłem do Tesco na zakupy bo lubię płacić w tych maszynkach samo obsługowych ( zawsze wyleci jakaś ciekawa reszta). I stało się, " cud" dostałem nowiuteńką groszówkę z 2014, oglądam uważnie i nic, żadnych zmian, nawet znak mennicy warszawskiej niezmieniony. Więc pytam się was, jak to jest z tymi groszówkami? Kto je w końcu wybija? Royal Mint czy MW ?
Opublikowano: 3 lat, 11 miesięcy temu przez gleku #28969
Owszem, mieliśmy, w czasach komuny funkcjonowały monety to takim samym nominale a różniły sie kolosalnie, przykładem może ty być nominał 2 zł, w obiegu były " jagody" zwykła 2 z mosiądzu bita w latach 1975 - 85, później w tej "2" zmieniono awers ( podobnie jak teraz w groszówkach) 1986 - 1988 a jednocześnie w tych latach 1986 - 88 wybito identyczną dwuzłotówkę z aluminium o nieco mniejszej średnicy. Tak wiec taka sytuacja nie jest nowością. To samo dotyczyło monet 5, 10 i 20 - sto złotowych monet.

Komentarz w tym Artykule
Musisz Zalogować się lub Zarejestrować aby wziąć udział w tej dyskusji.

Nowe zasady dotyczące ciasteczek (cookies). Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Wasze oczekiwania. W razie potrzeby można zablokować ciasteczka w przeglądarce jak to zrobić tutaj.

Akceptuję zapisywanie ciasteczek (cookie) dla tej strony:

EU Cookie Directive Module Information